יום שבת, 19 באוגוסט 2017

בין עבודות / ליסה אוונס



יש לי מדדים שונים כשאני קוראת ספרים, כשמדובר בספרי ילדים הדבר הכי חשוב עבורי הוא שהשפה תהיה תקינה והתכנים ראויים. כשמדובר בספרים לנוער ההעדפות שלי, גם כקוראת מבוגרת, משתנות בהתאם לאיכות הייחודית של הספר. כשזה מגיע לספרות מבגרים אני מעדיפה את הספרים שלי כאלו שיעניקו לי הנאה וההנאה שלי משתנה בתקופות השונות בחיים.

בדרך כלל, אני נוהגת לקרוא ספרים שיש להם ערך העולה על הספרות עצמה, שיש בהם שיקוף בעל מסר על בני האדם או תקופה היסטורית מסוימת, שמעבירים אותי תהליך כלשהו במהלך הקריאה וממשיכים להדהד בתוכי גם הרבה אחרי שקראתי אותם. אבל מדי פעם בפעם כל מה שבא לי לקרוא הוא ספר קליל שיעביר לי כמה שעות בניחותא ויאפשר לי ליהנות מקריאה לשם קריאה.

'בין עבודות', ספר הביכורים של ליסה אוונס, הוא בדיוק ספר כזה. אין לו יומרות לשנות את העולם או להטביע את חותמו על העולם הספרותי אך מה שכן יש בו, הוא שיקוף נאמן של דור אבוד שיש לו לגיטימציה למצוא את עצמו ואת הייעוד שלו בחיים, הבעיה עם הלגיטימציה הזו היא העובדה שלא כל אדם מצליח למצוא את היעוד שנדמה לו שלכולם יש והקושי הזה יוצר לו התמודדות לא פשוטה על אף שלכאורה הוא חי חיים נוחים לגמרי, מה שנקרא: "צרות של עשירים".


כריכת ספרה של אוונס בשפה האנגלית


קלייר, גיבורת הספר הנוכחי, מתגוררת בלונדון עם בן זוגה לאחר שעזבה את הפרבר בו התגוררה עם הוריה כל חייה ועברה לעיר הגדולה. היא השתלבה בסוכנות פרסום לאחר לימודיה, משום שהאמינה כי זו תהיה מקפצה לקריירה עתידית ומצליחה. אחרי שש שנים מתחוור לה שהיא לא מתקדמת לשום מקום והעבודה הזמנית שלה הפכה לקבועה...

קלייר עוזבת את עבודתה בסוכנות פרסום לאחר שהיא מגיעה למסקנה שכדי למצוא את היעוד שלה בחיים היא צריכה להיות חופשיה ממגבלות ועבודה לא מאפשרת לה חיפוש אמתי. יש לה תכנית ברורה לשבת בבית ולהתמקד במה שהיא מאמינה שהיא יכולה לעשות באופן המיטבי ביותר. הימים הראשונים עוברים עליה בנעימים, בן זוגה הרופא, לוק, שמצא את ייעודו בחיים מפרגן לה על הרצון לממש את עצמה ומאפשר לה לקבוע סדר יום דיפוזי תוך אמונה מלאה כי קלייר נמצאת על נתיב מסוים שיובל אותה ליעדה. גם חברותיה והוריה, המאמינים כי מדובר בתקופה קצרה שתחלוף, מקבלים את החלטתה בהבנה.

כשהימים חולפים ודבר לא קורה, קלייר מבינה שאין לה מושג מה עליה לעשות כדי לממש את הייעוד שלה ואיך למצוא אותו. הסביבה שלה בתורה משקפת לה בדרכה את מצבה ומערכות היחסים שלה עם הוריה, כבת יחידה, סבתה וחברותיה  עוברת שינוי כשהיא בוחנת אותן מחדש. הזמן הפנוי הרב שיש בידיה לא מאפשר לה להתעלם משום היבט של מערכות היחסים שלה וגם מערכת היחסים בת 7 השנים עם בן זוגה לוק זוכה לבחינה מחודשת המטלטלת את חייה.


     ליסה אוונס, התמונה לקוחה מחשבון הטוויטר של הסופרת

סטיבן קינג, אמן ספרי האימה, כתב בספרו 'על הכתיבה' שהעצה הטובה ביותר שהוא יוכל לתת לכותב היא לכתוב על מה שהוא מכיר. קינג מסביר כי ספרי האימה שלו היו שיקוף מדויק של תודעתו כשלקח סמים משני תודעה ואיכותם המשתנה במהלך השנים הייתה תוצאה של גמילה השימוש בהם. עולמה של אוונס שונה מזה של קינג, כמי שעבדה (כמו הגיבורה שלה) שש שנים בעולם שפרשה ממנו היא משקפת משהו מן התהליך האישי שעברה בספר הנוכחי.

ספרה של אוונס מחולק לפרקים שונים, אך הללו ארוכים יחסית ומחולקים לתתי נושאים באורכים משתנים העוסקים באירועי היום יום השונים שלה ומחשבותיה אודותיהם. החלוקה הזו לתתי פרקים הצריכה ממני כקוראת הסתגלות קצרה, אך מרגע ששקעתי בעלילה הפכה טבעית כמו כל צורת כתיבה אחרת.


לפעמים כל מה שצריך הוא ספר מהנה שכייף לקרוא ו'בין עבודות' על 283 עמודיו, הוא בדיוק ספר כזה. המלצה חמה לכל מי שמחפשים כמה שעות של ניקוי ראש. 


וכרגיל, להתרשמות בלתי אמצעית, ניתן לקרוא את הפרק הראשון של הספר בקישור.


בין עבודות      מאת: ליסה אוונס      מאנגלית: דנה טל      הוצאת מטר      2017      283 עמ' -  כולל תודות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה